Repensar l’edició en català

El món del llibre no és aliè als canvis que hi ha al món.
A tot el món el sector editorial està en un procés de redefinició, fonamentalment degut a aquests factors, entre d’altres, d’importància secundària:
  • L’aparició dels llibres digitals i altres maneres de llegir, derivades del desenvolupament tecnològic impulsat pels fabricants de dispositius electrònics.
  • L’aparició de noves maneres de vendre que no comporten ni la presència física de les llibreries ni de les seves característiques competitives (contacte físic, lleure i relax, prescripció,…)
  • L’aparició de grans conglomerats de comercialització de llibres analògics i digitals, que juguen amb el seu poder i , en el cas de grups internacionals, amb les escletxes que permet la poca cohesió de les lleis dels estats per sortejar les mesures de protecció del sector als països.
  • Les necessitats derivades de la brutal constricció del consum cultural, com a conseqüència de l’entrada de nous productes de consum i de la reducció del pressupost cultural com a conseqüència de la crisi econòmica.
  • La indefinició de les polítiques fiscals del sector, que sumen els dubtes de cada país en funció del seu context polític, els dubtes sobre les mesures de protecció sobre els libres analògics i els digitals, el grau de regulació i d’intervenció (necessaris per limitar el poder abusiu dels gran operadors) i la diferent força dels organismes gremials a tots els països.
Aquest panorama de canvi té conseqüències en la manera d’organitzar-se de tots els agents del sector tradicional del llibre; editors, distribuïdors, llibreters i autors.
En el món dels editors, la principal conseqüència és el reforçament dels grans grups editorials a través d’un procés de concentració que no comporta només la integració d’empreses petites i mitjanes en grans grups, sinó també la reducció de grans grups en conglomerats editorials de gran dimensió, sigui per la via d’aliances estratègiques, per la compra o les participacions en la propietat.
Pel que fa al món de les llibreries, el model de proximitat tradicional no només al nostre país es veu greument amenaçat per diferents factors que, com es sol dir, han vingut per quedar-se, i que, per tant, cal tenir en compte si volem que els elements de disseny del model tinguin la continuïtat garantida, òbviament amb els canvis necessaris i adreçada al sector del públic que troba avantatges competitives en aquest model.
Finalment els autors troben ara més possibilitats pel que fa a la reproducció tècnica de les seves propostes creatives singulars, però no encara en els sistemes de difusió. Ras i curt, les possibilitats d’accés al món editorial tradicional es veuen afectats per les polítiques comercials dels grups editorials i per les condicions que aquests i les distribuïdores (i de vegades les pròpies normes internes dels grups de llibreries) imposen a les llibreries de proximitat.
Tots aquets elements de canvi afecten d’una manera molt acusada l’estructura del sector  editorial en català. I sobre aquest aspecte cal fer una observació metodològica prèvia. Entenem per sector editorial català el conjunt d’empreses editorials que participen en la creació editorial a Catalunya, en qualsevol llengua, i entenem per sector editorial en català aquell subsector del sector editorial català que usa el català per a la seva producció, afegint-hi encara les empreses de fora de Catalunya que tenen una política pròpia d’ús del català en alguna part de la seva producció editorial.
El sector editorial en català no és aliè als canvis que s’operen en el conjunt del món editorial. És més, vista la seva dimensió té greus dificultats per accedir-hi amb veu pròpia, fonamentalment per la seva subsidiarietat respecte del sector editorial espanyol, cosa afavorida tant per la concepció de les lleis de l’Estat com per l’estructura organitzativa del sector. Dit amb d’altres paraules, la seva dimensió en funció de títols i de lectors no té la traducció institucional ni gremial  que li correspondria.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *